Замовляли щось в Інстаграм-магазині, але після оплати товару продавець вас заблокував? Купували щось на сайті, але “адміністратори” попросили надати ще додаткові банківські дані? З цими та ще багатьма іншими інтернет-шахрайствами ми неодноразово стикалися в мережі.
Сьогодні, в Міжнародний день захисту інформації, ділимося порадами, як не стати жертвою шахраїв в інтернеті.
Надавати будь-яку особисту інформацію для оплати товару можна лише на офіційних сайтах. Якщо ж ви купуєте щось на невідомому порталі — не діліться паспортними, банківськими та будь-якими іншими даними.
Часто шахраї використовують для фейкового сайту практично ідентичну назву та адресу офіційного, змінюють лише один символ. Також вони часто копіюють дизайн офіційного сайту. Таку комбінацію буде важко відрізнити від оригіналу, тому будьте уважні.
Банківські працівники ніколи не запитують цей код. Тому цю інформацію не можна озвучувати і працівникам магазину, вона їм не потрібна.
Якщо ви оформляєте покупку онлайн, то система може попросити вас надати СVV. Це потрібно для того, щоб банк міг ідентифікувати вас як реального власника картки, який має доступ до платіжних реквізитів.
Проте, якщо вас просять надати СVV та вписати точну суму, яка знаходиться у вас на картці, начебто для підтвердження операції, — це аферисти. Як тільки ви вкажете суму — з вашого рахунку будуть зняті усі кошти. Банк ніколи не просить вказати суму коштів на рахунку для підтвердження особи власника картки.
Не робіть часткову або повну передоплату в невідомих інтернет-магазинах. На невідомих сайтах сплачуйте товар лише після того, як отримали та оглянули його. Це убезпечить вас від ймовірного інтернет-шахрайства.
Остерігайтесь магазинів, які пропонують товар за підозріло низькою ціною. Ці магазини можуть бути фейковими.
Ніхто не зацікавлений у тому, щоб зазнавати збитків, проте зробити клієнта мільйонером. Тому якщо вас запевняють, що ви зараз станете дуже багатим чи ексклюзивно для вас пропонують кредит за суперумовами, то, найімовірніше, ви маєте справу із шахраями.
Мета інтернет шахраїв не зробити вас багатим, а нажитись. Тому ставтесь критично до таких пропозицій.
Безплатний сир найчастіше лише в мишоловці.
Дуже часто аферисти телефонують людям, повідомляючи, нібито їхня рідна людина потрапила в аварію тощо. Інколи ошуканці для більшої переконливості підробляють голос рідного, який начебто підтверджує, що справді потрапив в халепу.
Через стресовий стан ви можете втратити над собою контроль та стати жертвою шахраїв. Не панікуйте, а зателефонуйте близькому особисто, щоб дізнатись, чи все в порядку. Якщо він не відповідає (аферисти також мають механізми, щоб заблокувати номер людини), спробуйте дізнатись про ситуацію з інших джерел, яким ви довіряєте.
Якщо ж ви стали жертвою інтернет-шахрайства, зверніться до найближчого відділу поліції або зателефонуйте 102. Надайте всю інформацію, що підтверджує вчинене проти вас шахрайство. Памʼятайте, ваші права захищені Цивільним кодексом України.
Також радимо зателефонувати в банк, через який ви здійснили платіж на картку шахрая. Також ви можете самостійно заблокувати картку онлайн.
Для отримання правової допомоги ви можете звернутись за номером Єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги − 0 800 213 103 (цілодобово та безплатно в межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів), або за посиланням.