menu_open menu_close
← На головну

ПРОПАЛА ГРАМОТНІСТЬ?

Привіт, це Філ, і в мене до вас питання – а ви всі грамотні? Ні, ну, якщо ви читаєте цей текст, то базова грамотність є, але я про іншу – про медіаграмотність, вміння фільтрувати інформацію, що потрапляє до вас із широченнннного медіаполя. Ось я підготував коротенький квіз, щоб її перевірити, поїхали?

1 / 7

Перед тобою чотири медіа. Яке з них викликає підозру?

відповідь правильна

Пояснення: Якщо медіа авторитетне (довго перебуває на ринку, славиться надійною інформацією, оперує тільки перевіреними фактами, не зловживає емоціями та привертанням уваги за всяку ціну), то більша ймовірність, що там подають якісну інформацію, хоча від помилок ніхто не застрахований, і про це варто пам’ятати.

відповідь неправильна

Пояснення: Якщо медіа авторитетне (довго перебуває на ринку, славиться надійною інформацією, оперує тільки перевіреними фактами, не зловживає емоціями та привертанням уваги за всяку ціну), то більша ймовірність, що там подають якісну інформацію, хоча від помилок ніхто не застрахований, і про це варто пам’ятати.

2 / 7

Якій із перерахованих новин можна повірити?

відповідь правильна

Пояснення: Будь-яка інформація повинна мати надійне першоджерело, якому можна вірити. Кума Івана та продавчиня можуть бути зацікавленими особами, під анонімних свідків можна записати будь-яку інформацію. Відео також можна обробити, але навряд чи хтось став би це робити заради крадіжки морозива.

відповідь неправильна

Пояснення: Будь-яка інформація повинна мати надійне першоджерело, якому можна вірити. Кума Івана та продавчиня можуть бути зацікавленими особами, під анонімних свідків можна записати будь-яку інформацію. Відео також можна обробити, але навряд чи хтось став би це робити заради крадіжки морозива.

3 / 7

Яка з цих ознак є гарантією достовірності матеріалу?

відповідь правильна

Пояснення: Як правило, фейки подають з анонімними джерелами або взагалі, без покликань, на них купляються й активно поширюють у різноманітних ЗМІ, при створенні фейків можуть використовувати фото- та відеоредактори. Це дуже хитра індустрія. На щастя, у нас існують фактчекери (StopFake, VoxCheck, FactCheck, По той бік новин), які відстежують і спростовують фейки. Якщо вони не бачать фейковість, то це або правда, або фейк-термінатор.

відповідь неправильна

Пояснення: Як правило, фейки подають з анонімними джерелами або взагалі, без покликань, на них купляються й активно поширюють у різноманітних ЗМІ, при створенні фейків можуть використовувати фото- та відеоредактори. Це дуже хитра індустрія. На щастя, у нас існують фактчекери (StopFake, VoxCheck, FactCheck, По той бік новин), які відстежують і спростовують фейки. Якщо вони не бачать фейковість, то це або правда, або фейк-термінатор.

4 / 7

Новину про нову загадкову вірусну хворобу коментують різні особи. Думка кого з них найважливіша?

відповідь правильна

Пояснення: Медіа іноді грішать неналежним рівнем експертів. Питають у людей із дуже низькою кваліфікацією та слабкою дотичністю до теми. Ще у нас чомусь завжди висока довіра до закордонних експертів, що іноді аж ніяк не виправдана. Ім’я будь-якого експерта можна і варто погуглити, довідатися про рівень професіоналізму, а уже потім серйозно сприймати його висловлювання.

відповідь неправильна

Пояснення: Медіа іноді грішать неналежним рівнем експертів. Питають у людей із дуже низькою кваліфікацією та слабкою дотичністю до теми. Ще у нас чомусь завжди висока довіра до закордонних експертів, що іноді аж ніяк не виправдана. Ім’я будь-якого експерта можна і варто погуглити, довідатися про рівень професіоналізму, а уже потім серйозно сприймати його висловлювання.

5 / 7

Який із цих заголовків вартий уваги?

відповідь правильна

Пояснення: Клікбейт, тобто заголовки-наживки, прагнуть затягнути на сторінку. Вони спекулюють на жазі до сенсацій, емоціях, надзвичайних ситуаціях. Коли зайдеш за таким заголовком, там може виявитися не настільки цікаво. Штормове попередження – це важлива новина, що привертає увагу, але тут вказане першоджерело (Гідрометцентр), що свідчить про те, що це не клікбейт.

відповідь неправильна

Пояснення: Клікбейт, тобто заголовки-наживки, прагнуть затягнути на сторінку. Вони спекулюють на жазі до сенсацій, емоціях, надзвичайних ситуаціях. Коли зайдеш за таким заголовком, там може виявитися не настільки цікаво. Штормове попередження – це важлива новина, що привертає увагу, але тут вказане першоджерело (Гідрометцентр), що свідчить про те, що це не клікбейт.

6 / 7

Якщо певне видання весь час хвалить певного політика або певну фірму, а критикує тільки інших, то що можна припустити?

відповідь правильна

Пояснення: Замовні матеріали або ж так звана джинса, на жаль, нерідко трапляються у ЗМІ. Як правило, їх легко помітити за цілком ідеальним змальовуванням героїв. За правилами, проплачені матеріали треба маркувати спеціальною плашкою, на кшталт «реклама», «спецпроєкт» тощо, але це не завжди роблять.

відповідь неправильна

Пояснення: Замовні матеріали або ж так звана джинса, на жаль, нерідко трапляються у ЗМІ. Як правило, їх легко помітити за цілком ідеальним змальовуванням героїв. За правилами, проплачені матеріали треба маркувати спеціальною плашкою, на кшталт «реклама», «спецпроєкт» тощо, але це не завжди роблять.

7 / 7

Який виклад інформації найменш маніпулятивний?

відповідь правильна

Пояснення: У першому варіанті демонструються свідчення тільки однієї сторони (маніпуляція). У другому – суб’єктивна думка журналіста, що бачить очі Жанни (маніпуляція). У третьому – перехід на особистість (маніпуляція). Тільки четвертий оперує доказом.

відповідь неправильна

Пояснення: У першому варіанті демонструються свідчення тільки однієї сторони (маніпуляція). У другому – суб’єктивна думка журналіста, що бачить очі Жанни (маніпуляція). У третьому – перехід на особистість (маніпуляція). Тільки четвертий оперує доказом.

Оберіть один із варіантів

Розроблено у співпраці з Uchoose.info