Цього дня українські журналісти, редактори та ведучі презентували свої найкращі проєкти з просування медіаграмотності, боротьби з дезінформацією та розвитку критичного мислення аудиторій, а фактчекери поділилися найефективнішими інструментами з перевірки інформації та розказали про таємниці надшвидкого розпізнавання фейків.
Розпочинаючи дискусію, заступник міністра культури на інформаційної політики Тарас Шевченко підкреслив важливість залучення медіаспільноти до розвитку інфомедійної грамотності:
“Медіа, очевидно, є і суб’єктом, і способом донесення інформації до максимально великої аудиторії, які найкраще дають можливість розвивати критичне мислення та повідомляти і навчати, яким чином потрібно ставитися до інформації”.
Експерти поділилися кращими форматами з розвитку критичного мислення та заявили про важливість виконання функції “фільтру” журналістами й дотримання стандартів об’єктивної журналістики.
Учасники наполягали на подачі виключно перевіреної та якісно відібраної інформації у зрозумілому для загальної аудиторії форматі.
“Журналісти – це “фільтри” та помічники. По суті – це люди, які надають сервіс іншим людям для того, щоб розібратися в інформації”, – нагадав випусковий редактор ВВС News Україна Олесь Христюк.
Вадим Міський, програмний директор ГО “Детектор медіа” наголосив і на об’єднанні медіаспільноти довкола теми просування медіаграмотності:
“Минули вже ті часи, коли окремі медіа чи медіапродукти мали б просувати медіаграмотність. Зараз просувати критичне мислення і спонукати аудиторію думати повинне кожне медіа”.
Про нові підходи
Учасники дискусії зійшлися думками на тому, що при роботі з медіаграмотністю для дорослої аудиторії потрібно створювати нові форми та шукати інноваційні підходи. Так Ірина Цибух, менеджерка департаменту регіонального мовлення Суспільного, заявила про важливість збільшення кількості шляхів просування медіаосвіти:
“Якщо ми хочемо бути присутніми в житті нашої аудиторії, то нам потрібно використовувати ті канали, якими користується наша аудиторія”.
Про різноманітність та застосування розважального контенту, як інструменту з популяризації критичного мислення, згадали Вадим Міський та Вікторія Романюк – заступниця директора Могилянської школи журналістики та заступниця головного редактора проєкту StopFake.
“Люди зараз дуже сильно звертають увагу на розважальний контент, тому ми вирішили, що не достатньо тільки в новинах говорити про наші медіаосвітні меседжі та дослідження, а й перепаковувати їх у розважальну форму”, – Вадим Міський.
“Щоб бути ефективним потрібно постійно експериментувати з форматами та каналами”, – Вікторія Романюк.
Медіаграмотні формати
Спікери презентували свої найефективніші формати роз’яснювального характеру, які у поєднанні з легкістю та гумором допомагають їм просувати медіаосвіту та критичне мислення, серед яких:
– YouTube шоу News Palm, в якому у жартівливій та сатиричній формі обігруються ситуації, які трапляються в медіа та порушують журналістські стандарти. Tik Tok та YouTube канал Lomakina Yesterday Ангеліни Ломакіної, де у легкій подачі пояснюється абсурдність маніпулятивних інформацій та новин;
– подкаст Пост правди від онлайн-журналу Куншт, де через історії розповідається як вижити у сучасному інформаційному просторі й зберегти здоровий глузд. Також подкаст До ворожки не ходи про магічне мислення та наукове обґрунтування незрозумілих явищ та інтерактивна виставка Data CTRL Centre, якими поділився Кирило Безкоровайний, співзасновник онлайн-журналу;
– подкаст Що це було від BBC Ukraine, в якому спеціалісти різних сфер пояснюють, що стоїть за сухими новинами та інформаційними повідомленнями та рубрика Reality Check, в якій допомагають розібратися зі складними питаннями;
– регіональний дискусійний проєкт Дебати від Суспільного мовника, який створений для розвитку дебатної культури та якісної аргументації своїх думок. Проєкт Брехня від політиків. Перевірка спільно з VoxCheck для перевірки висловів політиків чи Міфи про Донбас з відео експлейнерами, інфографікою та використанням фактів.
Керівниця проєкту Фільтр Валерія Ковтун пригадала про творчий конкурс Репортер для учнів старшої школи, де молодь може ближче познайомитися зі стандартами журналістики:
“Саме через створення власного медіапродукту можна самому побачити, як на практиці працює фактчекінг, зрозуміти, як створюється контент і як він може нами маніпулювати”.
Про більше ефективних способів фактчекінгу, шляхів розвитку критично мислячої аудиторії та використання штучного інтелекту в роботі журналістів дивіться за посиланням.
11.02.2023
→13.02.2023
→24.01.2023
→09.01.2023
→